fbpx

Program Mój Prąd 5.0 już wystartował! Co się zmieniło?

22 kwietnia ruszył nabór do zapowiedzianej w marcu piątej edycji programu Mój Prąd. Nowa odsłona nieco różni się od poprzednich. Co się zmieniło? Kto może liczyć na rządową pomoc? Ile maksymalnie można otrzymać? Sprawdzamy, co wiadomo o Mój Prąd 5.0!

Główne założenia Mój Prąd 5.0

Podobnie jak w poprzednich edycjach okres kwalifikowania do programu liczony jest od 1.02.2020 roku. Oznacza to, że wszelkie wydatki związane z zakupem, montażem i uruchomieniem mikroinstalacji fotowoltaicznej oraz urządzeń dodatkowych muszą zawierać się w okresie od 1.02.2020 roku do dnia złożenia wniosku.

Sposób rozliczania pozostaje ten sam, co w czwartej edycji. Pod uwagę brane są kwoty brutto. Intensywność dofinansowania przy każdym elemencie obowiązuje do 50% kosztów kwalifikowanych.

Mój Prąd 5.0 – co nowego?

Zakres pierwszych trzech edycji programu obejmował dotacje do zakupu i montażu mikroinstalacji fotowoltaicznych. Czwarta odsłona rozszerzała zakres rzeczowy dofinansowania o magazyny energii elektrycznej, magazyny ciepła i systemy zarządzania energią HEMS/EMS. Zmiany miały przyczynić się do zwiększenia autokonsumpcji poprzez magazynowanie wyprodukowanej energii.

Mój Prąd 5.0 ma jeszcze bardziej odpowiadać potrzebom prosumentów. Zakres rzeczowy dofinansowania rozszerzono o pompy ciepła oraz kolektory słoneczne na ciepłą wodę. Według Anny Moskwy ideą zmian jest wsparcie beneficjenta w procesie przekształcania budynku jednorodzinnego na niskoemisyjny i efektywny energetycznie dom.

Kto może skorzystać z dofinansowania?

Piąta edycja programu – podobnie jak poprzednie – skierowana jest do prosumentów, którzy wytwarzają energię elektryczną na własne potrzeby z instalacji fotowoltaicznej o mocy od 2 do 10 kWh i rozliczają się w systemie net-billing. Osoby, które rozliczają się w systemie opustów muszą przejść na net-billing i dołączyć do wniosku stosowne zaświadczenie wydane przez Operatora Sieci Dystrybucji.

Rząd podzielił wnioskodawców na trzy grupy:

  1. osoby rozliczające się z wyprodukowanej energii w systemie net-billing, które wcześniej nie skorzystały z dofinansowania mikroinstalacji PV,
  2. osoby rozliczające się w systemie net-metering (system opustów), które wcześniej nie skorzystały z dofinansowania i są w stanie przejść na system net-billing,
  3. osoby rozliczające się z systemie net-metering, które skorzystały z dofinansowania mikroinstalacji w poprzedniej edycji programu i zmieniły system rozliczania na net-billing, przyłączyły mikroinstalację w okresie kwalifikowalności kosztów i zgłosiły do dofinansowania dodatkowe urządzenie z zakresu rzeczowego programu.
Mój prąd 5.0

Wysokość dotacji – ile można otrzymać?

Budżet Mój Prąd 5.0 wynosi 955 000 tys. zł. Pierwsza i druga grupa wnioskodawców może liczyć na dotację do mikroinstalacji fotowoltaicznej do 6 tys. zł. W przypadku instalacji z elementem dodatkowym można otrzymać: do 7 tys. zł (pierwsza i druga grupa) lub do 3 tys. zł (trzecia grupa).

Podobnie jak w ostatniej odsłonie programu dofinansowania na urządzenia dodatkowe wynoszą:

  • do 5 tys. zł na magazyn ciepła,
  • do 16 tys. zł na magazyn energii,
  • do 3 tys. zł na system zarządzanie energią HEMS/EMS.

W przypadku pompy ciepła beneficjent może otrzymać nawet:

  • 28 500 zł na gruntową pompę ciepła,
  • 19 400 zł na pompę ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej,
  • 12 600 zł na pompę ciepła powietrze/woda,
  • 4 400 zł na pompę ciepła typu powietrze/powietrze.

Dodatkowo można uzyskać wsparcie finansowe w wysokości do 3 500 zł na zakup i montaż kolektora słonecznego.

Jak złożyć wniosek?

Wniosek o dofinansowanie można złożyć na stronie https://gwd.nfosigw.gov.pl/. Warunkiem jest założenie konta w GWD, do czego niezbędny jest profil zaufany bądź e-dowód. Wcześniej warto przygotować elektroniczne wersje niezbędnych dokumentów:

  • potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia o przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej lub zaświadczenie potwierdzające rozliczanie się w systemie net-billing,
  • faktury lub paragony za dostawę i montaż instalacji i elementów dodatkowych,
  • potwierdzenie płatności za wszystkie zgłoszone do dofinansowania elementy,
  • zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji do sieci (wraz z numerem Punktu Poboru Mocy),
  • dokument potwierdzający rachunek bankowy,
  • pełnomocnictwo, jeśli wniosek składany jest w imieniu osoby fizycznej ubiegającej się o dofinansowanie,
  • protokół odbioru płac od wykonawcy lub oświadczenie o samodzielnym montażu,
  • dokument potwierdzający zgłoszenie do Operatora Sieci Dystrybucyjnej montażu magazynu energii,
  • karta produktu lub etykieta energetyczna.

Zastępca Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zdradził, że tylko pierwszego dnia naboru złożono ponad 1000 wniosków o dofinansowanie. Możemy domyślać się, że zainteresowanie rządowym wsparciem będzie duże. Czy będzie kolejna edycja? Tego jeszcze nie wiadomo, dlatego nie warto zwlekać i już dziś złożyć wniosek o dotację.

Zaplanujmy razem
najlepsze rozwiązanie dla Ciebie!

Nasi eksperci pomogą Ci wybrać optymalną pompę ciepła i przygotują spersonalizowaną ofertę cenową.

ZOBACZ TEŻ

brown brick building near green grass field during daytime wartość nieruchomości fotowoltaika

Czy termomodernizacja podnosi wartość nieruchomości?

Decydując się na termomodernizacje chcemy poprawić kondycję naszego domu. Zalet jej wykonania jest wiele: oszczędność, ochrona zdrowia, ekologia czy komfort. Ale czy do nich możemy zaliczyć to, że termomodernizacja podnosi wartość nieruchomości? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Czytaj więcej »